آبکاری شیرآلات بهداشتی

آبکاری شیرآلات بهداشتی

آبکاری شیرآلات

آبکاری شیرآلات با رنگ های مختلف و کیفیت های متنوع قابل انجام است. در زمان های گذشته اغلب آبکاری ها از کیفیت پایین و متوسطی برخوردار بودند به نحوی که بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی بر اثر رطوبت دچار پوسیدگی و خوردگی می شدند و زیبایی خود را از دست می دادند.

اما در حال حاضر کیفیت نصب شیرآلات همچنین آبکاری شیرآلات بهداشتی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. به نحوی که دوام و عمر طولانی تری دارند و بر اثر عواملی مانند رطوبت و مواد شوینده زیبایی و براقیت خود را از دست نمی دهند. در ادامه شما را با انواع آبکاری در شیر آلات بهداشتی و بررسی جوانب مختلف آن ها آشنا می کنیم.

 

انواع آب کاری شیرآلات

کروم

آبکاری کروم جزو زیباترین ، با دوام ترین و محبوب ترین آبکاری در شیر آلات محسوب می شوند که از ورود عوامل محیطی مانند رطوبت و … به شیر آلات جلوگیری می کند و همین امر موجب می شود تا شیر آلاتی که به وسیله کروم آبکاری شده اند در مدت زمان طولانی کیفیت ، براقیت و زیبایی خود را حفظ کنند. کروم نوعی فلز است که اکسید شده است و هنگامی که بر روی شیر آلات کشیده می شود آن را براق می کند.
جالب است بدانید که آبکاری کروم برای اولین بار سال ۱۷۹۸ میلادی در جهان مورد استفاده قرار گرفت که معمولا رنگ آن نقره ای است. شیر آلاتی که به وسیله کروم آبکاری می شوند معمولا قابلیت تحمل دمای بالای ۶۰ درجه را دارند. از مهم ترین مزایایی که می توان در خصوص این نوع از آبکاری بیان کرد این است که آن ها هیچ وقت کدر نمی شوند و شفافیت خود را از دست نخواهند داد.

 

 

نیکل

آبکاری نیکل در مقایسه با کروم از براقیت کمتری برخوردار است و ساختار آن به نوعی است که می توان رنگ آن را نقره ای متمایل به زرد دانست. روکش و آبکاری نیکل به مرور زمان تیره می شود و نمی توانند در مدت زمان طولانی کیفیت خود را حفظ کند. همین مساله موجب می شود تا بر اثر گذشت زمان دچار پوسیدگی و خوردگی شود. نیکل توانایی محافظت کامل از شیر آلات در برابر عوامل محیطی ندارد.
آبکاری نیکل در سال های اخیر به دلیل استفاده از یک تکنولوژی خاص به یکی از با کیفیت ترین آبکاری ها تبدیل شده است و دیگر نواقص و معایب گذشته را ندارد. آبکاری نیکل هم به صورت صیقلی و هم به صورت مات وجود دارد که قطعا نوع مات آن لکه های آب را به راحتی نشان نمی دهند و شما در امر تمیزکاری شیر آلات راحت تر خواهید بود.

 

برنز

روکش های برنزی به دلیل جذابیت ظاهری یکی از محبوب ترین آبکاری هایی است که بر روی شیر آلات انجام می شود. اما نکته قابل توجهی که در این خصوص وجود دارد این است که برای آبکاری شیر آلات از فلز برنز استفاده نمی شود بلکه از رنگ برنز بکار گیری شده است و نمی توان آبکاری آن را نوعی از آبکاری فلزی دانست. برنز دارای طیف گسترده و وسیعی است که از قهوه ای روشن تا قهوه ای بسیار تیره دسته بندی می شود.

استیل

استیل جزو فلزاتی محسوب می شود که ذاتا براق و ضد زنگ است. براق بودن استیل در گذر زمان نیز تغییر نمی کند به همین دلیل گزینه مناسبی برای آبکاری شیرآلات بهداشتی و ساختمانی به شمار می رود.

اگر شیر آلات از استیل ساخته شوند معمولا دیگر نیازی به آبکاری ندارند اما اگر شیر آلات از متریالی مانند برنج ساخته شوند معمولا به وسیله استیل آبکاری می شوند تا علاوه بر براقیت و جذابیت ظاهری از شیر آلات نیز در برابر عوامل تخریب کننده محافظت به عمل آید.

 

 

مس

از آبکاری مس مانند آبکاری استیل برای شیر آلاتی از جنس برنج استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که مس نیز از خانواده و آلیاژ برنج محسوب می شود اما نرم تر از آن است. مس به دلیل ساختاری که دارد به عنوان یک ماده ضد باکتری عمل می کند و همین امر موجب می شود تا گزینه مناسبی برای نصب در محیط های آلوده مانند سرویس های بهداشتی عمومی و رستوران ها باشد.

مس قرمز رنگ است و استفاده از این آبکاری می تواند جلوه ای زیبا به دکوراسیون داخلی منزل بدهد. آبکاری مس باید توسط افراد ماهر و با تجربه انجام شود زیرا عدم انجام صحیح آن باعث می شود تا در طول زمان نتواند کیفیت خود را حفظ کند و رو به کدر شدن برود.

 

برنج

برنج جزو آلیاژ هایی با ظاهر زیبا محسوب می شود که از ترکیب دو فلز مس و روی ساخته می شود. رنگ برنج تقریبا زرد است و می توان آن را به عنوان رنگ طلایی در آبکاری شیرآلات نیز شناخت.

اکسید شدن روکش های برنج پروسه بسیار کندی دارد و در زمان طولانی براق و درخشان باقی می مانند. همچنین به دلیل وجود مس در آن خاصیت ضد میکروبی دارد و می توان از آن در مکان های آلوده نیز استفاده کرد.

استفاده از آبکاری برنج نه تنها در شیر آلات ساختمانی بلکه در ابزارهای دیگر مانند دستگیره درب و ابزارهای فلزی در مکان های آلوده مانند بیمارستان نیز استفاده می کنند.
شیر آلاتی که به وسیله روکش های برنج آبکاری می شوند از قیمت بالاتری نسبت به آبکاری کروم و نیکل برخوردارند. نوعی از روکش های برنجی نیز وجود دارد که طلایی مات هستند و جلوه ای به نظیر به محیط می بخشند. عمد ماندگاری لکه آب و اثر انگشت بر روی شیر آلات از مزایای آبکاری برنجی است.

 

اپوکسی

اپوکسی ها فلز نیستند بلکه با استفاده از نوعی پودر یا رنگ ساخته می شوند که به عنوان رنگ های الکترواستاتیک نیز شناخته می شوند. رنگ الکترواستاتیک نه تنها در صنعت شیرآلات ساختمانی بلکه در بسیاری از صنایع کاربرد دارند.

زیرا مقاومت بالایی در برابر رطوبت ، رنگ پریدگی ناشی از تابش مستقیم نور خورشید و … دارند. تنوع رنگ د این نوع از آبکاری بسیار زیاد است و شما می توانید یکی از رنگ ها را متناسب با رنگ محیط و دکوراسیون داخلی انتخاب کنید.

در حال حاضر انتخاب روکش و آبکاری های اپوکسی مشکی و سفید در حال افزایش است. زیرا نه تنها با محیط هماهنگ می شوند بلکه ظاهری زیبا و مدرن را نیز به آن هدیه می دهند.

برای مشاهده تنوع بیشتر شیر آلات اترک میتوانید به سایت شیرآلات اترک مراجعه نمایید .

 

 

نظر بدهید