نحوه تعویض پلاتور یا سرریز شیرآلات آشپزخانه

نحوه تعویض پلاتور یا سرریز شیرآلات آشپزخانه

 

 

 

چگونه پلاتور شیرآلات را تعویض کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده است که پس از مدتی که از شیرآلات خود استفاده می کنید احساس می کنید فشار آب خروجی مثل قبل نیست یا جهت خروج آب از شیر به جای صاف و کاملا عمودی، با انحراف چند درجه ای خارج می شود.

این دقیقا همان زمانی است که باید پلاتور شیرآلات خود را باز و بررسی نمائید. احتمالا با منظره ای از جمع شدن رسوب های موجود در آب در پشت صافی رو به رو می شوید. این مسئله ای است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. برخی افراد از صافی های مخصوص برای نصب بر روی شیرآلات استفاده می کنند که میتواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از ورود رسوب به آب آشامیدنی باشد. اما باید توجه داشت که در واقع آب آشامیدنی قبل از برخورد با صافی خارجی (قابل نصب) روی شیر آب، با پلاتور شیرآلات تماس برقرار می کند و ممکن است تکه های بسیار ریز رسوبات را با خود از شیر خارج و به آب آشامیدنی یا خوراکی هایتان اضافه کند.

با ما در مقاله تعویض پلاتور شیرآلات همراه باشید تا با انواع پلاتور ها آشنا شوید و با آموزش نحوه تعویض پلاتور شیرآلات، بتوانید خودتان در منزل این تعویض را به سادگی انجام دهید.

 

 

ابتدا باید بدانیم که پلاتور (یا پرلاتور) چیست؟

منظور از پلاتور همان قسمت خروجی آب از شیر آب یا علم شیرآلات می باشد. که انواع فلزی یا پلاستیکی آن در بازار شیرآلات موجود می باشد.

انواع پلاتورها از نظر سایز:

۱-پلاتور دنده رو سایز ۲۴یا  ۲۸که معمولا برای شیرحمام یا شیرالات روشویی و برخی علم ها استفاده می شود، به خصوص علم های شیرآلات اهرمی.

۲- پلاتور سایز ۲۴دنده داخل که  اکثراً برای علم های شیرآلات کلاسیک مورد استفاده می گیرند.

تمامی پلاتورها دارای ۳بخش صافی و توری می باشند به همراه یک واشر برای آب بندی بین محل اتصال. در برخی از آنها ممکن است هر سه یا دو قسمت یک تکه یا از هم جدا باشند.

 

چه وقت باید پلاتور شیرآلات خود را تعویض کنیم؟

وقتی که حس می کنیدفشار آب در مرور زمان کاهش یافته است.

وقتی آبکاری پلاتور از بین رفته و زنگ زدگی ایجاد شده است.

وقتی محل اتصال پلاتور با بدنه آب بندی نشده است و شیرآب چکه می کند.

 

 

 

مراحل تعویض پلاتور شیرآلات چیست؟

امتحان کنید اگر با فشار دست پلاتور در خلاف جهت عقربه های ساعت باز شده آن را باز نمود در غیر این صورت با آچار پلاستیکی مخصوص یا آچارهای فلزی سایز ۲۲الی ۲۸شروع به باز نمودن پلاتورهای قدیمی شیرالات کنید. مراقب باشید به علم شیر فشار وارد نکنید. مراقب باشید هنگام باز کردن پلاتور نشکند.

پس از باز کردن پلاتور، رسوب داخل آن را تخلیه نمائید و یا پلاتور را با پلاتور جدیدی تعویض کنید.

پیشنهاد می کنیم هر ۶ماه یکبار این کار را انجام دهید تا از جمع شدن رسوب و تغییر حالت پلاتورها جلوگیری کنید. در برخی شرایط ممکن است تعویض نکردن پلاتورها در طولانی مدت باعث تغییر طمع، مزه و بوی آب آشامیدنی می شود.

 

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

نظر بدهید